About

 
 

Aspirantskolen

Aspirantskolen er vores tilbud til kommende instruktører uden erfaring, eller til instruktører der ønsker at blive dygtigere, og få en mere teoretisk baggrund.

Aspirantskolen er delt op i 10 moduler, som der kan læses mere om herunder. Til hvert modul får man en modulmappe med tekst og opgaver der skal løses, samt en aflevering. Modulerne tælles som bestået, når man har afleveret og mødt op til modulmøde. Til hvert modulmøde bygges der videre på emnet, og der er mulighed for at diskutere og stille spørgsmål. Aspirantskolen afsluttes med en eksamen, og diplom.

Eleverne undervises af Maria Redsted, som er fysioterapeutstuderende og uddannet pædagog. Maria har selv danset i snart 20 år, og undervist i ballet, moderne, yoga og udstrækning gennem de sidste 10 år. Maria er selv uddannet danselærer gennem International Dance Teaching Standards, og har kursus i pre-pointe/fodens anatomi.

Emner:

Modul 1 - Introduktion
Start på hele modulet, hvor eleverne bliver sat ind i forløbet. Her bliver der snakket om fordomme, rollen som instruktør, og mulighed for at stille spørgsmål til instruktørrollen, samt diskuteret hvad dans er og kan.

Modul 2 - Klasseledelse

Til modul 2 er der fokus på at lede et undervisningsrum og at lærer noget noget. Der bliver blandt andet sat fokus på hvordan man bruger sin krop, sin stemme og får respekt på en god måde. Til modul 2 bliver eleverne sat til at besvare cases fra rigtige undervisningsituationer.

Modul 3 - Danseskader

Dette modul har fokus på de typiske danseskader dansere kan opleve i løbet af deres karriere. Her er der altså fokus på hvad man gør som instruktør, hvis skaden er set. Der er fokus på både de akutte skader og overbelastningsskader, og hvordan man bedst passer på sig selv og skaden.

Modul 4 - Pædagogik og musikforståelse

Modul 4 har fokus på læring og hvordan man lærer nogen noget. Forskellige læringstyper og at give feedback til elever. Derudover har modulet også fokus på takter og musikforståelse, til forskellige aldersgrupper.

Modul 5 - Anatomi og skadesforebyggelse

Modulet har fokus på kroppens anatomi og hvordan vi forebygger skader. Vi har ansvaret for mange elevers kroppe, så det er super vigtigt at vide noget om, som instruktør. Eleverne bliver sat ind i overordet anatomi, som knæ, hofter og rygraden. Der bliver sat fokus på opvarmning, styrketræning og sikker udstrækning.

Modul 6 - Dansehistorie

I modul 6 dykker vi ned i dansens historie, og de mange forskellige dansestilarter. Eleverne skal undersøge nogle af de vigtige pionerer indenfor dans, og undersøge deres egen stilart.

Modul 7 - Opbygning af dansetimen

Her har vi fokus på selve dansetimen - hvorfor gør vi som vi gør, og er der noget vi kan gøre bedre. Eleverne skal evaluere sig selv og deres undervisning, samt andres undervisning, for at kunne optimere deres egen undervisning mest muligt. Hvor lang skal opvarmningen være? Hvad gør vi for at eleverne holder energien hele timen igennem osv.

Modul 8 - koreografi

Modul 8 har fokus på forskellige koreografiske tekniker. De bliver undevist i labans bevægelseslære og gode teknikker der kan hjælpe dem med at optimere deres måde at lave koreografi på. Der vil i modul 8 være flere praktiske opgaver, som eleverne skal udføre for at findes deres måde at lave koreografi på.

Modul 9 - Ernæring

Her er der fokus på den sunde dansekrop, og hvilken ernæring den har brug. Modulet har også fokus på forstyrrede spisevaner, som man også som instruktør skal være opmærksom på hos sine elever, samt hvordan de er det bedste forbillede i forhold til ernæring.

Modul 10 - Din rolle

Modul 10 har instruktørrollen i fokus. Hvordan viser man, at man er professionel i sin rolle som instruktør? Hvordan er man det bedste forebillede? Hvordan skal man opføre sig på jobs? Hvordan skal man opføre sig til auditions? Hvad med sociale medier?

Eksamen

Efter alle 10 moduler er bestået, kommer eleverne til eksamen. Til eksamen vil eleven fortælle om forløbet og hvad de har lært. Eleven får mulighed for at vise hvad de kan tilbyde deres kommende elever og hvad de er dygtige til.

Afsluttes med diplom.